Sidan innehåller annonslänkar
BIC

BIC SOLEIL Click 5 Rakblad 8-pack

Begränsat antal - Lagerstatus
Visa prisuppgifter

Läs mer och köp

Jämför produkt BIC SOLEIL Click 5 Rakblad 8-pack online innan du handlar. Det kan vara värt att undersöka och se vilka återförsäljare som möjligtvis har pressat priset och kanske erbjuder en rabatt på just din vara. Vi har samlat nödvändig information om produkten BIC SOLEIL Click 5 Rakblad 8-pack i kategorin Rakhyvlar Rakblad här hos oss.

Kategori: Rakhyvlar Rakblad
Artikelnummer: 27410208
Visa fler

Från kunskapsbanken

Bic

Bic är ett företag baserat i Clichy, Frankrike, med tillverkning och marknadsföring av dagligvaror, oftast av hårdplast. BIC Group är världens största tillverkare av kulspetspennor, tändare och engångsrakhyvlar. I koncernen ingår även Tipp-Ex. Företaget grundades av Marcel Bich och Edouard Buffard i Frankrike 1945. Marcel Bich hade en bakgrund som säljare inom av bläck till pennor. Grunden för Bic blev Marcel Bichs köp av patentet för kulspetspennor av László Bíró. Bich förbättrade konstruktionen och gjorde den till en massprodukt. Kulspetspennan kom 1948 ut på den allmänna konsumentmarknaden, och under 1950-talet byggde Bic upp en industriell tillverkning i stor skala. 1950 lanserades kulspetspennan Bic Cristal som är världens mest sålda kulspetspenna. 1953 blev företagets namn Bic, namnet började skrivas utan h, för att inte uttalet skulle bli fel på utländska marknaderna. Under 1950-talet följde expansion utomlands till bland annat Italien, Brasilien, Storbritannien och USA. 1958 köptes Waterman Pen. Företaget ägde 1959–2004 Ballograf. 1973 lanserades Bics engångständare och 1975 den första engångshyveln.

1905

1905 (MCMV) var ett normalår som började en söndag i den gregorianska kalendern och ett normalår som började en lördag i den julianska kalendern.

0

År 0 är ett årtal som enligt traditionell årtalsform inte existerar. År 1 e.Kr. enligt den Gregorianska kalendern följer direkt efter år 1 f.Kr.. Enligt ISO-standarden för datum- och tidsangivelser (ISO 8601) som även tillåter negativa årtal, finns dock år 0000 som motsvarar det år som traditionellt betecknas år 1 f.Kr, och år -1 betecknar år 2 f.Kr. Astronomer har länge använt detta sätt att räkna årtal på, så ISO-8601-åren kallas ibland astronomiska årtal; dock brukar astronomerna hoppa över de inledande nollorna och bara använda så många siffror som behövs. Ett förslag till kalenderreform som tillkommit av andra skäl är Holocen-eran (HE). HE följer ISO:s standard genom att lägga 10 000 år till den traditionella årtalsformen. Följande tidsaxel visar på frånvaron av år 0. Varje ruta är ett år, gränslinjen mellan rutorna är nyåret. Mellan ruta [1 f.Kr.] och [1 e.Kr.] finns alltså inget år. Frånvaron av år 0 innebär bland annat att man måste tänka sig för om man vill fira ett jubileum av en äldre historisk händelse. Den som exempelvis ville fira 2 500-årsjubileet av slaget vid Marathon, år 490 f.Kr. kunde då inte göra det år 2010, utan först år 2011. Detta framgår tydligt om man i stället daterar slaget enligt ISO-standarden; då inföll det nämligen år -0489. En förklaring till varför år noll inte funnits i traditionell årsräkning är att årtal från början är ordningstal: det första året efter Jesus födelse, det andra året ..., och så vidare. Man kan jämföra med hur den svenska kungalängden numreras, exempelvis Gustav den förste, Gustav den andre; så kommer man så småningom till Gustaf V och Gustaf VI. Man säger inte att Gustav Vasa var Gustav den nollte, eller att den trettioförsta december följs av den nollte januari. Även månader och dagar i datum är ordningstal, till skillnad från vanliga klockslag där i stället passerat antal enheter anges.

Philips

Koninklijke Philips N.V., (Royal Philips of the Netherlands), (NYSE: PHG, AEX: PHI) är en av världens största elektroniktillverkare med en försäljning på 25,4 miljarder euro år 2010. Huvudkontoret ligger i Amsterdam och företaget hade 2021 cirka 80 000 anställda i omkring 100 länder. Varumärkeslöftet är ”Sense and Simplicity”. Philips bestod tidigare av tre sektorer: Consumer Lifestyle, Philips Lighting och Philips Healthcare. Bolaget har under 2010-talet gått igenom en omvandling där traditionella verksamhetsområden (bland annat ljuskällor, TV-apparater, hushållsprodukter) lämnats för att fokusera på hälsoteknik. Varumärket finns fortsatt på hushållsprodukter etc. men används på licens av andra tillverkare.